Zprávy ze školy
V březnu jsme měli ve škole vzácnou návštěvu, do první třídy se přišli podívat budoucí školáci se svými paními učitelkami i rodiči. Prvňáčci si se svojí paní učitelkou připravili malou ukázku práce, předškoláčky zapojili do skupinových činností a společně se podařilo vytvořit příjemnou atmosféru.
V polovině března se vydali čtvrťáci na vlastivědnou výpravu za poznáním do Brna.
K tradicím již několik let patří nocování ve škole s Andersenem. Tentokrát si děti vytvořily brožurku o tom, jak se dělá kniha.
Zúčastnili jsme se mezinárodní soutěže Matematický klokan.
Děkujeme panu Václavu Kovářovi, že napříč všemi ročníky předal dětem informace v rámci prevence Hasík. Dvě besedy proběhly ve škole, vrcholem celé prevence byl výlet na HZS ve Vyškově.
Abychom dětem ukázali další zajímavé výtvarné techniky, pozvali jsme do školy externí lektorky. Už víme, jak se tvoří pískové obrázky, k Velikonocům jsme si vytvořili věnec a solné obrázky.
Děti z kroužku flétny v dubnu potěšily svým vystoupením jubilanty v Kovalovicích a v červnu naše nejmladší občánky na jejich slavnostním uvítání na obecním úřadě.
Druháci začali plavat, jezdili do vyškovské plavecké školy.
V dubnu proběhl zápis do první třídy. Naši budoucí prvňáčci si pak každý květnový čtvrtek chodili „hrát na školu“ v přípravkách pro předškoláky.
Olga Růžičková
Afrika
Měli jsme to štěstí a mohli jsme se zúčastnit přednášky pana Novotného o životě v Africe. Pan Novotný strávil v Africe spoustu měsíců a dokázal o tom velmi poutavě vyprávět. Zjistili jsme, že na tomto kontinentu jsou pouště i deštné lesy, bohatá města i chudé vesnice, poznali jsme blíže geografii, faunu i flóru. Zhlédli jsme nejen řadu fotografií, ale také spoustu videí, z nichž některá nám byla důkazem, že africké děti se do školy opravdu těší. Závěrem jsme se naučili pár slovíček ve svahilštině a zahráli si hru, která je oblíbená u afrických školáků a líbila se i těm šumickým.
Vážený pane Novotný, všichni Vás zdravíme JAMBO* a moc vám ASANTE**! Děkujeme
Klára Konečná
Dopravní výchova
O tom, že na silnici jde občas o život, a proto je třeba maximální obezřetnosti, se přesvědčili čtvrťáci v rámci dopravní výchovy ve Vyškově. Než naši mladí cyklisté dostali svolení vjet na dopravní hřiště, museli projít důkladnou, a dá se říci i vyčerpávající, teoretickou přípravou. Ujasnili si povinnou výbavu kola, zopakovali základní značky a naučili se řešit různé dopravní situace.
Své teoretické znalosti pak děti předvedly v praxi. A jak dopadly? Skvěle! Přednost zprava, objíždění překážek, odbočování vlevo – žádný problém. Tak snad naše děti čeká mnoho najetých kilometrů bez nehod.
Lenka Soukupová
Škola v přírodě
Druhý květnový týden se naši čtvrťáci a páťáci vypravili na společnou školu v přírodě do rekreačního střediska Záseka poblíž Velkého Meziříčí. Odstartovali jsme od školy něco po deváté hodině a již v deset jsme byli na místě. Ubytovali jsme se poměrně hladce. Odměnou za první náročnou disciplínu v podobě povlékání peřin byl výborný oběd. Následoval rychlý průzkum okolí, při kterém jsme zhodnotili, že navzdory ne úplně příznivému počasí si celý týden rozhodně užijeme. Velké hřiště, krásný les a dost příležitostí k zajímavým výletům nám nedovolily ani chvilku nudy. Kromě sportovních aktivit jsme si užili i mnoho zábavných týmových a společenských her, při kterých jsme procvičili nejen fyzickou zdatnost, ale i postřeh, pozornost a občas i akrobacii. Jednou z nejoblíbenějších činností se stala stavba lesních domečků, kdy naši mladí architekti a stavaři předvedli své mistrovství a zaslouží náš obdiv.
Druhý den jsme se vydali do sousedního Netína navštívit rodinnou farmu Němcových. Prohlédli jsme si zvířátka, zařízení, ochutnali místní výrobky a zjistili, že skutečné mléko a dobroty z něj vyrobené se nedají s běžnou supermarketovou produkcí srovnat. Při středečním opékání špekáčků bylo počasí natolik větrné, že nás to málem odfouklo i s táborovým ohněm, ale naštěstí jsme měli možnost přesunout veselé scénky a zpěvy na krytou terasu. Ve čtvrtek nás čekal výlet do Žďáru nad Sázavou. Po prohlídce muzea, které se nachází v areálu bývalého kláštera, a památce UNESCO, poutního kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, následoval shopping, vrcholná chvíle každého výletu. Před odjezdem z města jsme obdivovali modelovou železnici, která byla doslova „jako živá.“ Vláčky jezdily na ploše 50 metrů čtverečních, po kolejnicích délky 600 metrů. Model krajiny byl natolik autentický, že jsme viděli i kácení stromů a hašení požárů. Poslední večer děti ještě při stezce odvahy prokázaly svou nebojácnost a zase balit kufry.
Před návratem domů jsme si odskočili do krajského města Vysočiny do ZOO, kde nás při obdivování zvířátek nejednou „osvěžili“ jarní dešťové kapky, a pak už skutečně zpět do Šumic. Cesta po dálnici nečekaně ubíhala více méně hladce, takže se rodiče brzy mohli přivítat se svými unavenými, ale snad i spokojenými ratolestmi. Letošní akci ŠVP hodnotíme jako velmi úspěšnou a těšíme se na tu příští!
Lenka Soukupová
CEITEC
CEITEC jako vůbec první vědecké centrum v ČR integruje výzkum a vývoj v oblasti věd o živé přírodě, pokročilých materiálů a technologií v takovém rozsahu. Je postaven na vzájemné synergii sedmi výzkumných oblastí a díky špičkovým technologiím umožňuje studovat objekty živé i neživé přírody na všech dostupných úrovních složitosti.
V dubnu jsme tento vědecký institut navštívili. Pracovníci CEITECu ve spolupráci se studenty vysoké školy pro nás připravili zajímavý program: dozvěděli jsme se mnoho poznatků o virech a dalších mikroorganismech, zjistili jsme svoji DNA a dostali výbornou zmrzlinu vyrobenou pomocí tekutého dusíku. Dětem se návštěva ve vědeckém centru velmi líbila a kromě dárečků si odnesly i spoustu užitečných poznatků.
Děkujeme paní Blahákové, mamince našich dětí, za zprostředkování krásného dopoledne.
Úspěchy páťáků ve vědomostních soutěžích
Letos se žáci páté třídy zúčastnili hlavně matematických soutěží - Matematické olympiády, Pythagoriády, Matematického klokana, Logické olympiády a srovnávacích testů pro pátý ročník Kalibro. Ve většině soutěží se naši žáci zúčastnili i okresního kola, největších úspěchů dosáhl Roman Otych - 1. místo v okresním kole Matematické olympiády pro 5. ročník, 3. místo v okresním kole Pythagoriády pro 7. ročník, 4. místo v celostátním finále Logické olympiády.
V celostátních srovnávacích testech Kalibro dosáhli naši žáci výborných výsledků. Mezi více než čtyřmi tisíci žáků se naše třída umístila ve všech oblastech – český jazyk, matematika, anglický jazyk, přírodověda a vlastivěda v první desítce procent a dosahovala výsledků výrazně překračujících celostátní průměr. Nejvíce nás potěšily výsledky v matematice, kde jsme se dosáhli 69,7%, přičemž srovnávací průměr byl 54%.
Doufáme, že se našim, za chvíli už bývalým, žáčkům povede stejně dobře i v dalších školních letech.
Miriam Lerchová
Půdní vestavba
Dovolím si začít malou vzpomínkou, a to na školní roky před 10 lety. Tehdy nás bylo mnohem míň: přes 60 dětí ve škole, učilo se ve čtyřech třídách, byli jsme škola malotřídní, ve školce bylo 25 dětí, 15 dětí v družině, 14 zaměstnanců. Měli jsme k dispozici právě všechny ty prostory mimo novou vestavbu. Už tehdy se ale několik let v různých zprávách, inspekčních, výročních, objevovala zmínka o tom, že škola nemá vyhovující prostory. Malý počet tříd, malý kabinet, chybějící prostory na pomůcky, nevyhovující hřiště. Ne že by nebyly snahy o změnu, určitě se dostavba školy řešila, připravovala a projektovala, ale bohužel nebyla ta správná konstelace, byly projekty, nebyly dotační tituly, obec na velké změny neměla finance. Udělali jsme drobné úpravy a prostě to všichni nějak zvládli.
O pár let později už jsme měli dětí kolem 112, museli jsme rozšířit kapacitu jak ve škole, tak v družině, i ve školce, přibylo zaměstnanců, jejich počet byl již přes dvacet. Bylo třeba půlit hodiny, zvýšil se počet dětí, které potřebovaly pracovat se speciálním pedagogem. A opět nám chyběly prostory. A my jsme to opět nějak zvládli.
Asi před čtyřmi lety začal mít náš sen o větší škole konkrétnější podobu. Naskytla se možnost čerpání dotace z Integrovaného regionální operačního programu v rámci Výzvy č. 46 Infrastruktura základních škol, která slibovala až 90 % dotaci. Bylo jasné, že taková příležitost se již nemusí opakovat. Pan starosta J. Drápal přišel s touto myšlenkou do zastupitelstva a to dalo tomuto projektu zelenou. Začaly projektové a další práce. V únoru roku 2017 bylo zažádáno o dotaci. Zájem ze strany škol v České republice o tuto dotaci 4x převyšoval vyčleněné finance, měli jsme obavu, zda uspějeme. Měli jsme štěstí. Štěstí ale přeje připraveným a to my jsme, s maximálním počtem hodnocených bodů, byli.
Formální proces od žádosti, přes schvalování až po výběr zhotovitele byl poměrně dlouhý, nicméně vloni v tuto dobu jsme předčasně ukončili školní rok, děti měly v tomto školním roce o čtrnáct dní delší prázdniny, a začalo se budovat. Do konce prázdnin proběhly související úpravy v základní škole, mateřské škole i ve školní kuchyni, mimo jiné úpravy zajišťující statiku objektu. Zatímco ve stávajících prostorách byl od 1. září zahájen běžný provoz, ve 3. nadzemním podlaží započaly práce na půdní vestavbě.
Stavba byla dokončena v dubnu 2019, do konce května se nové prostory vybavovaly nábytkem, učebními a kompenzačními pomůckami, v květnu proběhla kolaudace objektu.
Realizací půdní nástavby škola získala novou počítačovou učebnu, učebnu přírodovědy, odbornou přírodovědnou učebnu (laboratoř), prostory pro školní poradenské pracoviště, kabinet, dva sklady pomůcek, sociální zázemí pro chlapce, děvčata a dospělé. Projekt řešil podporu sociální inkluze, objekt byl upraven pro pohyb imobilních osob (vestavěn výtah), byly upraveny vstupy do školy a únikové schodiště. V rámci vedlejší podporované aktivity se také upravilo venkovní prostranství, provedly sadové úpravy na pozemku kolem školy, byly vytvořeny malé pěstitelské záhonky. Projekt vyřešil konektivitu a připojení k internetu.
Splnil se nám velký sen. Moc za něj děkujeme naší obci, především panu starostovi J. Drápalovi, který řídil stavbu od samého začátku až do úspěšného konce.
Tak ať se vám u nás líbí a dětem ať se daří.
Olga Růžičková